Inilah Permohonan Roh Sebelum Jasad Dikubur


Apabila roh dan jasad manusia berpisah, maka inilah yang dinamakan kematian atau maut. Dan apabila kematian telah menjemput manusia, maka putuslah amal-amalnya. Kecuali 3 hal, yaitu sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang saleh. Putuslah hubungan dengan manusia begitu juga komunikasi timbal balik. 

Roh tersebut akan berpindah alam ke alam barzah, akan tetapi roh tersebut masih bisa melihat apa yang terjadi di dunia, apa yang terjadi pada keluarganya. Roh tersebut berusaha menyampaikan pesan kepada keluarganya saat proses pengurusan jenazah namun tidak bisa di dengar kecuali binatang. 

Maka bersabda Rasulullah S.A.W : "Wahai Aisyah,.Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut".

Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh"

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu : "Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh". 

Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan :"Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku menjadi janda. Maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya" .

Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir. Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku".

Demikianlah sahabat bacaan madani ulasan tentang permohonan roh sebelum jasad dikubur. Semoga kelak kita meninggal dalam keadaan beriman dan bertaqwa kepada Allah dan Rasulnya. Aamiin. 
Share on Google Plus

About Bacaan madani

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 komentar :

Post a Comment