Amalan Wirid agar Terhindar Dari Sihir Dan Gangguan Syaitan

Sihir berarti sesuatu yang halus dan tersembunyi. Sedangkan menurut syara' (terminologi) sebagaimana yang disebutkan oleh Abu Muhammad Abdullah bin Ahmad bin Muhammad bin Qudamah al-Maqdisi, ia berkata: "Sihir adalah jimat-jimat, jampi-jampi, mantera-mantera dan buhul-buhul (yang ditiup) yang dapat berpengaruh pada hati akal dan badan. Maka sihir dapat menyakiti, membunuh dan memisahkan suami dengan isterinya, membuat orang saling membenci, atau membuat dua orang saling mencintai." Allah berfirman:

وَمِن شَرِّ ٱلنَّفَّـٰثَـٰتِ فِى ٱلۡعُقَدِ 

“Dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul." (QS. Al-Falaq: 4)

Sihir adalah tipu daya syaitan melalui walinya (tukang sihir, dukun, paranormal, orang pinter, dan lain-lain) Sihir mempunyai hakikat dan pengaruh, karena itu kita diperintahkan berlindung kepada Allah dari pengaruh sihir. Adapun amalan wirid agar terhindar dari sihir dan gangguan Syaitan sebagai berikut,

1. Makan Tamar 'Ajwah dan Tamar Madinah.
Amalkan memakan tamar (kurma) 'ajwah dan jika boleh makan bersama tamar madinah. Sekiranya anda tidak boleh mendaptkan kedua-dua jenis tamar tersebut, makanlah apa-apa jenis tamar yang ada supaya menepati sabda Rasulullah Saw yang berbunyi:

"Barang siapa yang memakan tujuh biji tamar'ajwah, dia tidak akan mendapat sebarang kemudaratan racun atau sihir yang terkena pada hari itu". (HR. Al Bukhari)

2. Berwuduk Sebelum Tidur.
Sihir tidak akan memberi sebarang kesan terhadap seseorang muslim yang mempunyai wuduk. Setiap muslim yang berwuduk akan sentiasa dikawal ketat oleh para Malaikat sebagaimana diperintahkan oleh Allah SWT kepada meraka. Sabda Rasulullah SAW maksudnya: "Sucikanlah jasad-jasad ini mudah-mudahan Allah akan menyucikan kamu, Karena sesungguhnya tiada seorang pun dari mereka yang bersuci terlebih dahulu sebelum tidur, melainkan anda bersamanya"

Malaikat tersebut tidak akan pernah terlali walaupun sedetik untuk mengucapkan doa:

"Ya Allah!Ampunilah dosa hambaMu ini kerana dia telah tidur dalam keadaan bersuci" (HR. At Tabraabiy Dengan Sanad Yang Baik)

3. Shalat Berjamaah.
Shalat berjamaah akan menjadikan seseorang muslim bebas serta aman dari gangguan syaitan. Apabila malas shalat berjamaah akan menyebabkan syaitan akan mengambil peluang untuk mendampingi mereka. Apabila selalu berdampingan, lama kelamaan ia akan bebas merasuk, menyihir atau melakukan kejahatan lain.

Mengikut riwayat Abu Hurairah ra., Rasululllah saw telah bersabda maksudnya:

"Mana-mana kampung maupun kawasan hulu yang tidak mendirikan shalat berjemaah meskipun penduduknya cuma tiga orang, niscaya akan didampingi oleh syaitan" Oleh itu hendaklah dirikan shalat berjamaah, sesungguhnya serigala akan memakan kambing-kambing yang menyendiri dari puaknya. (HR. Abu Daud Dengan Sanad)

4. Mendirikan Shalat Tahajjud untuk Memagarkan Diri dari Sihir.
Bangunlah mengerjakan shalat malam dan janganlah menyepelekannya. SIfat menyepelekan bangun untuk shalat malam akan memberi ruang kepada syaitan untuk menguasai diri seseorang itu. Apabila syaitan telah mampu menguasai diri seseorang, maka dirinya adalah tidak ubah seperti bumi yang ketandusan akibat kesan tindak balas hasil perlakukan syaitan tersebut.

5. Membaca Doa Perlindungan Apabila Masuk  ke dalam WC.
WC adalah tempat kotor dan merupakan rumah bagi syaitan, Apabila Rasulullah SAW mau memasuki WC. Baginda akan membaca doa perlindungan dengan berkata:

Artinya:
"Dengan nama Allah. Ya ALlah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu dari sebarang kekotoran dan gangguan syaitan" (HR. Al Bukhari dan Muslim)

Maksudnya adalah berlindung dari gangguan syaitan-syaitan jantan dan betina.

6. Memagar isteri setelah Selesai Akad Nikah
Selepas akad nikah, pada malam pengantin sebelum memulai adab-adab pengantin yang lain, hendaklah suami meletakkan tangan kanannya di atas ubun-ubun kepala isterinya sambil berdoa:

"Ya Allah, aku memohon kepadaMU kebaikan yang telah Engkau selubungi ke atasnya, dan aku berlindung dari keburukannya dan keburukan yeng telah Engkau selubungi ke atasnya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya." (HR. Abu daud dan Menurut Al Albaaniy Sanadnya Baik)

7. Amalakan Membaca Ayat Kursi Sesudah Shalat, Setiap Pagi dan Petang dan Sebelum Tidur.
Nabi SAW bersabda maksudnya, “Jika kamu hendak tidur, bacalah ayat kursi sampai selesai satu ayat. Maka akan ada penjaga dari Allah untukmu, dan syaitan tidak akan mendekatimu sampai pagi.” (HR. Bukhari)

8. Amalkan Membaca Zikir waktu Pagi dan Petang.
Dari Uthman bin Affan r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda ; "Tidaklah seorang hamba setiap pagi dan petang membaca; ' Bismillahilladzi layadurruma asmihi syai’un fil ardi wallafis sama’i wa huwas sami’ul alim' (maksudnya : Dengan nama Allah, yang dengan nama-Nya tidak ada mudharat sedikit pun baik di bumi dan di langit, dan Ia Maha Melihat dan Maha Mengetahui.) kecuali bahwa tidak ada sesuatu yang membahayakannya."  (HR. Abu Dawud dan Tarmizi)
Zikir ini di baca 3 kali pada waktu pagi dan petang.

Di dalam hadis yang lain, dari Abu Hurairah ra. Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa menjelang petang membaca , 'A'uzubikalimatilla hittaamaati min syarrimaa khalaq' (maksudnya : Aku berlindung pada kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk-Nya) 3 kali maka tidak akan membahayakan baginya racun yang ada pada malam itu." (HR. Ibnu Hibban dalam kitab sahihnya) Zikir ini di baca 3 kali pada waktu pagi dan petang.

Demikianlah sahabat bacaan madani ulasan tentang amalan wirid agar yerjauh dari sihir dan gangguan syaitan. Mudah-mudahan amalan wirid ini berkah dengan izin Allah Swt. Aamiin.
Share on Google Plus

About Bacaan madani

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 komentar :

Post a Comment